Avainsanatutkimus apuna Google Ads-mainonnassa

Mikä on avainsanatutkimus?

Avainsanatutkimus on tärkeä osa hakukoneoptimointia ja sen tarkoituksena on löytää ne hakusanat, joilla kohderyhmäsi hakevat palveluitasi Googlesta. Se on siis prosessi, jossa kerätään ja yhdistetään jo tiedossa olevaa dataa (olemassa olevat avainsanat, Googlen data, ulkoisten seo-työkalujen avainsanat), joilla generoidaan uusia yksittäisiä avainsanoja ja yhdistelmiä. Näillä luodaan suuntaviivat hakukoneoptimoinnin läpiviennille.

Avainsanatutkimus luo pohjan sisällönsuunnitelmallesi ja tehostaa markkinointistrategiaasi kohti tuloksellisempaa lopputulosta.

Mitä avainsanatutkimuksella selvitetään?

Avainsanatutkimuksen tärkein hyöty on se, että se selvittää kuinka hyvin vastaat asiakkaidesi tarpeisiin. Tutkimuksessa selvitetään ne sanat joilla asiakkaat useimmin hakevat tuotteitasi tai palveluitasi, ja kuinka hyvin sivustosi esiintyy näille hauille. Tutkimus siis selvittää missä olet vahvoilla ja missä on parannettavaa.

Hyvin usein paljastuu, että asiakkaat hakevat tarjoamiasi tuotteita aivan eri sanoilla, kuin mitä olet sivuillasi käyttänyt. Avainsanojen selvittäminen auttaa sinua sivustosi hakukoneoptimoinnissa ja hakusanamainonnassa.

Pohjatyö hakukoneoptimoinnille

Tärkeiden avainsanojen selvittämisen jälkeen pystytään sivustoa parantamaan vastaamaan tärkeimpiin hakuihin. Tämä onnistuu, kun muokkaa nykyisiä sisältöjä tai suunnittelee ja kirjottelee täysin uutta sisältöä vastaamaan hakuja, joihin ei aikaisemmin olla vastattu.

Avainsanatutkimuksesta on lisäksi iso apu sisällönsuunnitelmien teossa, sillä sen avulla voidaan suunnitella tulevat uudet sisällöt jo valmiiksi hakukoneystävällisiksi.

Avainsanatutkimuksen tärkeä rooli Google Adsissä

Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta käyttävät molemmat hyväkseen sopivia avainsanoja. Avainsanatutkimus antaa hakumainonnalle tietoja potentiaalisista avainsanoista, joille tehdään sitten mainoksia. Mitä helpommin löydät oikeita avainsanoja Google Adsissä, sitä tuottavampaa mainonta tulee olemaan.

Näin aloitat avainsanatutkimuksen

  1. Mieti, kuin asiakas eli millä sanoilla itse lähtisit etsimään myymiäsi tuotteita tai palveluita.

  2. Tutki kilpailijoitasi ja kirjaa ylös, mitä avainsanoja he käyttävät ja mille avainsanoille he ovat tehneet omia laskeutumissivuja. Katso myös Googlesta millä avainsanoilla kilpailijoiden mainokset löytyvät.

  3. Google Analytics ‑palvelusta ja Google Search Consolesta näet millä avainsanoilla kävijät ovat löytäneet sivustollesi ja millä sanoilla sivustosi on näkynyt hakutuloksissa.

  4. Usein työkaluihin kannattaa syöttää mieluummin kilpailijan sivusto kuin oma, tällä tyylillä voit löytää helpommin uusia avainsanoja.

  5. Valitse avainsanoiksi sellaiset sanat, joilla tehdään paljon hakuja, mutta ei kuitenkaan sellaisia joilla on paljon kilpailua. Jos avainsanalla on paljon kilpailua, sen sijoituksen nostaminen tulee viemään paljon aikaa ja vaivaa.

Avainsanatutkimukseen käytetyt työkalut

Nämä ovat tyypillisimmät avainsanatutkimukseen käytetyt työvälineet:

  • Google Analytics

  • Google Ads-hakusanamainonta

  • Google Ads Keyword Planner

  • Google Search Console

  • Google Trends

Jaa tämä kirjoitus
Arkistoi
Miten Google Ads-mainonta hinnoitellaan?