Mitä hakukoneoptimointi eli SEO on?

Lähdimme tutkimaan mitä hakukoneoptimointi on ja miksi se on tärkeä osa yrityksen digitaalista markkinointia.

Mitä hakukoneoptimoinnilla pyritään tekemään?

Hakukoneoptimoinnin eli SEO (Search Engine Optimization) avulla pyritään parantamaan verkkosivua niin, että se nousee hakukoneiden hakutuloksissa oikeilla hakusanoilla ja hakulauseilla mahdollisimman korkealle. Mitä korkeammalla yrityksesi on sitä enemmän saat näkyvyyttä ja kävijöitä sivuillesi.

Mitä optimoinnilla tarkoitetaan?

Optimoinnilla tarkoitetaan verkkosivujen sisältöä, joka sitten optimoidaan hakukoneystävälliseksi. Eli verkkosivut suunnitellaan ja toteutetaan hakukoneet mielessä pitäen, mutta optimointiin liittyy muutakin, kuin sivujen sisällön muokkaaminen.

Yksi tärkeimmistä asioista on linkkisuosion, eli verkkosivuille osoittavien linkkien määrän ja laadun lisääminen. Se nostaa verkkosivujen arvoa hakukoneiden silmissä. Pitää kuitenkin muistaa, että sivuista tehdään ensimmäiseksi kävijäystävälliset ja vasta sitten keskitytetään optimoimaan sivua hakukoneille sopiviksi.

Kävijöiden viihtyvyys vaikuttaa sivuston sijoitukseen

Hakukoneet nostavat korkeille sijoituksille ne sivustot joista kävijät pitävät, joissa on tarjolla laadukasta sisältöä ja ne ovat turvalliset käyttää. Siksi verkkosivuja rakennettaessa onkin pidettävä mielessä, että käyttäjien viihtyvyyden lisäksi myös hakukoneiden on pidettävä niistä. Tämä takaa sen, että sivustosi löytyy niillä helposti.

Hakukoneet kuitenkin kehittyvät koko ajan eli niiden algoritmit muuttuvat, joka taas vaikuttaa verkkosivujen näkyvyyteen. Myös uudet sivut muokkaavat jatkuvasti Googlen hakutuloksia.

Hakukoneoptimointi vaatii paljon työtä

Hakukoneoptimointi on aikaa vievää, joka vaatii kärsivällisyyttä ja sitoutumista, sillä optimointi vaatii jatkuvaa seurantaa, analysointia ja ylläpitämistä. Saavutetusta tuloksesta on usein kuitenkin pitkäaikaista hyötyä.

Sivuston tekninen toteutus on tärkeä osa hakukoneoptimointia. Verkkopalvelu on suunniteltava, toteutettava ja ylläpidettävä niin, että hakukoneet löytävät sen mahdollisimman nopeasti ja osaavat lukea sen sisällön. Tärkeintä on kuitenkin aidosti hyvä sisältö, johon tärkeimmät avainsanat on upotettu.

Hakuoptimoinnin hyödyt yrityksellesi

  • Yrityksesi löytyy Googlesta ja muista hakukoneista, ennen kilpailijoitasi.

  • Kasvatat brändisi näkyvyyttä.

  • Saat enemmän myyntiä ja tehostat markkinointiasi.

  • Orgaaninen näkyvyys kasvaa mahdollisten asiakkaiden käyttäessä hakukonetta (Google) ostopäätösten tekemisessä.

Näistä syistä digitaalista markkinointia harjoittavien yritysten pitäisi ottaa hakukoneoptimointi huomioon markkinointia tehdessään. Hakukoneoptimoinnin merkitys kasvaa kokoajan ja kilpailu sen ympärillä kovenee. Hyvin tehdyn hakukoneoptimoinnin vaikutus on myös pitkäkestoista, sillä se luo kohdennettua asiakasvirtaa, joka auttaa tuomaan asiakkaat luoksesi.

Jaa tämä kirjoitus
Tunnisteet
Arkistoi
Avainsanatutkimus apuna Google Ads-mainonnassa