Miten Google Ads-mainonta hinnoitellaan?

Moni aloitteleva yrittäjä pelkää ettei saa asiakkaita, tai että niiden hankinta tulee liian kalliiksi. Markkinointi ja asiakkaiden hankinta pitäisikin olla aloittelevan yrityksen tärkein asia. Ilman maksavia asiakkaita ei ole menestyvää yritystä.

Mainontaan ei tarvitse sijoittaa tuhansia euroja

Mainonnan voi aloittaa niin pienellä budjetilla, kuin itse haluat, vaikka 100 euroa per kuukausi. Yritystäsi veloitetaan vain, kun käyttäjät reagoivat mainokseen eli esimerkiksi klikkaavat mainosta, käyvät sivustolla tai soittavat yritykseen. Budjettia voi myös muokata tarvittaessa, sekä voit lopettaa mainonnan milloin tahansa.

Google Ads-mainonta on myös mitattavaa, joten näet tasan tarkkaan mitä saat vastineeksi rahoillesi. Se kertoo sinulle mm. kuinka moni näki mainoksesi, kuinka moni vieraili sivustollasi, montako liidiä/myyntiä sait mainoksista jne.

Google Ads hinnoittelu perustuu huutokauppaan

Mainosten sijoittuminen perustuu AdRank-menetelmään, jossa mainokset pisteytetään niiden laadun ja ennalta sovitun budjetin mukaan. Tällä Google pakottaa mainostajat toteuttamaan laadukasta sisältöä sen sijaan, että suurimmilla budjeteilla toimivat mainokset keräisivät kaikki näytöt.

Laatupisteet määräytyvät klikkausprosentin, mainoksen osuvuuden sekä laskeutumissivun käyttökokemuksen mukaan. Laatupisteet kerrotaan mainoksen budjetilla, jolloin lopputuloksena on mainoksen AdRank. Tämän jälkeen Google jakaa mainospaikat AdRankin mukaan siten, että parhaat pisteet saanut mainos sijoittuu ylimmäksi.

Miten huutokauppa toimii?

Huutokauppa on kuhunkin Google-hakuun liittyvä prosessi, jossa päätetään, mitkä mainokset kyseisen haun yhteydessä näytetään ja missä järjestyksessä (vai näytetäänkö mainoksia ylipäänsä lainkaan).

Kun mainos on kelvollinen näkymään haun yhteydessä, se osallistuu huutokauppaan. Huutokaupan tulos määrää näytetäänkö mainos, ja jos näytetään niin mikä on sen sijainti sivulla.

Huutokauppa toimii näin:

  1. Kun käyttäjä tekee haun, Google Ads -järjestelmä etsii mainokset, joiden avainsanat vastaavat kyseistä hakua.

  2. Järjestelmä ohittaa ne mainokset, jotka eivät jostain syystä kelpaa näytettäviksi. Tällaiset mainokset on esim. kohdistettu toiseen maahan tai hylätty sääntörikkomuksen vuoksi.

  3. Jäljelle jääneistä mainoksista näytetään vain ne, joiden sijoitus on riittävän korkea.

  4. Kannattaa muistaa, että vaikka kilpailijasi ylittäisi hintatarjouksesi, saatat saada silti paremman mainoksen sijainnin. Jopa halvemmalla, jos avainsanasi ja mainoksesi ovat haun kanssa osuvampia.

  5. On aivan normaalia, jos mainoksesi näkyvyys ja sijainti vaihtelevat. Sillä huutokauppa käydään uudelleen jokaisen Google-haun yhteydessä.

Legendalla Google Ads kustannukset koostuvat asiakkaan haluamasta budjetista, joka on 100-1000 € väliltä, sekä kampanjoinnin hallinnasta joka on 120-300 €/kk.

Jaa tämä kirjoitus
Tunnisteet
Arkistoi
Miten rakennetaan yrityksen somestrategia?