Sisällöntuotanto ja hakukoneoptimointi osana verkkosivuston jatkuvaa hoitoa

Sisällöntuotanto on erittäin tärkeässä roolissa hakukoneoptimointia ja tämä pitää muistaa jokaista verkkosivuprojektia toteuttaessa.

Hakukoneoptimointi yleensä yhdistetäänkin hakusanojen käyttämiseen sivustolla, Googlea ei voi kuitenkaan huijata hakusanarimpsuilla tai muilla kikkailuilla, vaan sivuston sisällön tulee olla laadukasta ja sitä tulee päivittää säännöllisesti.

Verkkokauppa-alusta ei hoida hakukoneoptimointia puolestasi

Moni verkkokauppa-alusta mainostaa hoitavansa hakukoneoptimoinnin automaattisesti.

Ikävä kyllä näin ei kuitenkaan ole, sillä mikään verkkokauppa-alusta ei hoida optimointia puolestasi. Syy siihen on yksinkertainen, verkkokaupalle hakuoptimointi merkitsee sisällöntuotantoa, tuote-esittelyjen kirjoittamista ja perusteluja miksi tietty tuote tai palvelu kannattaisi valita.

Hakukoneoptimoinnista vain 5-10 % on koodin parantelua ja otsikoiden kuntoon laittamista, ja ikävä kyllä kukaan muu ei kirjoita tekstejä puolestasi.

Mitä verkkokauppa-alustat sitten hoitavat ”automaattisesti”?

Kun verkkokauppa-alustan myyjä sanoo, että heidän järjestelmänsä syöttää Googlelle tiedot ”automaattisesti”, kyse on vain siitä, että heidän järjestelmänsä lähettää sivukartan Googlelle päivittäin. Melkein kaikki modernit verkkokauppa-alustat osaavat luoda verkkokauppaan syötetyistä tuotetiedoista tuotteelle otsikon, jolloin googlaamalla kyseistä otsikkoa se löytyy jopa Googlen ilmaisten hakutulosten kärjestä, mutta vain jos sillä ei ole juurikaan kilpailua.

Valitettavasti asiakkaat harvoin googlaavat tarkkoja tuotenimiä, ja jos googlaa, hakutulos saattaa olla luotaantyöntävä.

Eli vaikka verkko-alusta osaisi muodostaa verkkokaupan inventaariosta tuotesivuja, joissa on otsikko, niin tämä ei vielä riitä mihinkään.

Millaisella hakunäkyvyydellä on hyötyä verkkokauppiaalle?

Analytiikan avulla verkkokauppiaan on helppo tarkastaa, minkälaisilla avainsanoilla on todellista hyötyä verkkokaupalle. Varsinkin maksetun hakumainonnan osalta on helppo seurata avainsanoittain, miten paljon liikennettä niillä on saavutettu, ja kuinka moni tietyllä avainsanoilla houkutelluista asiakkaista on päätynyt ostamaan.

Jos analytiikka on oikein asennettu, sillä saa selville miten hyödyllisiä eri avainsanat ovat olleet verkkokaupalle. Silloin on helppo huomata, että tehokkaimmat ja eniten liikennettä tuovat avainsanat ovat paljon yleisempiä, kuin tuotekatalogien tarkat tuotenimet.

Mitä harvinaisempi hakutermi, sitä vähemmän verkkokauppa saa liikennettä, asiakkaita ja euroja. Siksi hakukoneoptimointi kannattaa käynnistää avainsana-analyysistä, jossa lasketaan indeksiluku kullekin avainsanalle, niiden kysynnän ja tarjonnan perusteella. Ideana olisi löytää mahdollisimman haettuja avainsanoja omalta toimialalta, mutta välttää kuitenkin liian yleisiä sanoja.

Pelkkä kärkisijoitus hakutuloksissa ei riitä

Sekään ei vielä riitä, että on valittu oikeat avainsanat, ja nostettu nämä verkkokaupan kategoriaotsikoihin. Vaikka kyseisellä hakutermillä oltaisiin Googlen hakutulosten kärjessä, ei monikaan klikkaa hakutulosta, jos siihen on upotettu lattea tuotekuvaus. Hakutuloksessa pitäisi olla selkokielistä suomea, ja mieluummin perusteltuna, miksi juuri tästä verkkokaupasta kannattaa ostaa tämä tuote.

Jos kirjoitat Googlen hakutermiin esimerkiksi “naisten paidat”, niin ykköseksi ilmaisissa hakutuloksissa tulee aina Zalando. Zalando on nähnyt paljon vaivaa kirjoittamalla arkisistakin tuotteista perusteelliset tuotekuvaukset, ja yleisimmistäkin avainsanoista löytyy sisältöä aiheesta. Hakukoneet todellakin arvostavat tällaista sisältöä. Siksi sisältöä on vain yksinkertaisesti tuotettava, ja jonkun on sitä kirjoitettava. Mitä houkuttelevammin sisällön pystyy kirjoittamaan, sitä paremmin se saavuttaa ilmaista liikennettä ja myyntiä.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi on ennen muuta sisällöntuotantoa

Lähes jokaiselle verkkokaupalle pätee sama arvio niiden hakukoneoptimoinnin tilasta: ongelmat löytyvät sisällöstä, eikä verkkokaupan rakenteesta, koodista tai teknologiasta. Tietenkin isoimmat virheet myös teknisessä puolessa on korjattava. Suurin työ on kuitenkin sisällöntuotannossa, ja olematon sisältö on lähes jokaisen verkkokaupan heikoin lenkki.

Harvalla verkkokauppiaalla on sisällöntuotantoon valmista tiimiä tai kirjoittajakuntaa, ja sujuva teksti ei onnistu tuotevastaavilta. Sisällöstä myös paistaa läpi, jos kirjoittamiseen tottumaton määrätään tuottamaan sisältöä. Ammattilaista kannattaa harkita, jos tuotteita ja liikevaihtoa on jo sen verran, että verkkokauppaan ja sen markkinointiin panostetaan jo valmiiksi.

Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto saattaa myös tuottaa investoinnin siihen nopeastikin takaisin, koska orgaanisen haun parantuminen näkyy nopeasti verkkokaupan liikevaihdon kasvussa ilmaisten hakutulosten kautta.

Verkkosivut kuntoon siihen erikoistuneelta toimistolta

Verkkosivuja toteuttavalle toimistolle ei aina välähdä mieleen, että:

  • Sivujen on tarkoitus löytyä verkon lisäksi myös hakukoneista

  • Sivuilla saattaa olla muukin tarkoitus tai tavoite, kuin saada sivut julkistettua

  • Asiakas on kiinnostunut sivujensa kävijätiedoista, mitä kautta sivuille päädyttiin ja mitä sisältöä hän luki

  • Asiakasta saattaisi kiinnostaa, päätyikö sivuston kävijä johonkin tavoite tapahtumaan sivuilla käytyään

Yoast SEO isona apuna hakukoneoptimoinnissa

Yoast SEO on suosituin WordPress-sivujen hakukoneoptimointiin kehitetty lisäosa. Sen avulla voidaan optimoida sivut hakukoneita varten ja parantaa sivujen näkyvyyttä esim. Googlen hakutulossivuilla.

Yoast SEO luo automaattisesti sivustollesi sivukartan (sitemap), joka auttaa hakukoneita indeksoimaan sivusi paremmin. Lisäosan avulla saat myös helposti lisättyä meta otsikon ja metakuvauksen kaikille sivuillesi ja blogiartikkeleihin.

Siinä on myös esikatselu, jolla näet miltä sivusi otsikko ja metakuvaus näyttävät Googlen hakutulossivulla. Se myös varoittaa, jos ylität annetun merkkimäärän.

Lisäosa neuvoo sinut antamaan artikkelillesi avainsanan, ja varmistaa, että käytät sitä tarpeeksi monta kertaa tekstissä hakukoneoptimoinnin kannalta. Lisäosaa voidaan käyttää myös aiemmin julkaistun sisällön hakukoneoptimointiin. Silloin tavoite on parantaa jo olemassa olevaa sisältöä hakukonenäkyvyyteen vaikuttavien asioiden osalta.

Jaa tämä kirjoitus
Arkistoi
Näin rakennat tehokkaan somemarkkinoinnin