Teimme lyhyen listan siitä mitkä ovat huonon verkkosivun tunnusmerkit.
1. Sekava layout
Verkkosivuston layout määrittää sen miten teksti ja kuvat muodostavat yhdessä selkeän ja hyvännäköisen kokonaisuuden. Huonosti tehty layout taas on nopea tapa karkottaa vierailijat pois. Vierailijat eivät viihdy kauaa sivuilla, joilla sisältö on sijoiteltu aivan sekaisin tai suunniteltu niin ahtaasti, että sieltä ei löydä mitään.
2. Navigointi ei ole looginen
Navigoinnin toimivuus on yksi verkkosivustojen perusedellytyksistä. Kävijöiden pitää pystyä suunnistamaan haluamalleen sivulle, ilman että joutuu penkomaan koko sivuston läpi. Navigointipalkki ei saa olla liian täynnä linkkejä, vaan siitä pitää helposti löytyä linkit tärkeimmille alasivuille. Jos taas alasivuja on paljon, linkit voi laittaa pudotusvalikkoihin.
3. Sekavat linkit
Jos sivuston eri sivut on nimetty sekavasti ja niiden verkko-osoitteet eivät kerro niistä mitään, niin sivuja ei löydä käyttäjät tai google. Käytä sivustollasi aina osoitteita, joista käy heti ilmi, mitä sivu käsittelee.
4. Hakusessa oleva hakukoneoptimointi
Jos et käytä sivustollasi oikeita avainsanoja, niin et löydy hakutuloksissa ja sivustosi ohitetaan surutta.
Hakukoneet tarjoavat hakijalle sivuja, joiden sisällön ne arvelevat vastaavan sitä, mitä hakija haluaa. Google esim. etsii sisällöistä, otsikoista ja verkko-osoitteista hakijan hakusanoja löytääkseen osuvimmat sivut.
5. Verkkosivuston sisältöön ei ole panostettu
Kukaan ei jaksa lukea tekstisisältöjäsi, jos ne on kaikki yhtenä pitkänä pötkönä tai kirjoitettu ihan miten sattuu. Huonosti kirjoitetut sisällöt antavat yrityksestäsi hyvin epäpätevän kuvan, varsinkin jos teksti on täynnä kirjoitusvirheitä.
6. Huonosti toteutettu visuaalinen puoli
Kävijät eivät saa kovin hyvää käsitystä yrityksestäsi, jos sivuston kuvat ovat pelkkää pikselimössöä tai ei lainkaan vastaa sitä mielikuvaa, jota halutaan välittää. Kuviin kannattaa panostaa, sillä ne ovat tehokas tapa luoda positiivinen mielikuva yrityksestä.
7. Verkkosivusto on persoonaton
Yritys erottuu edukseen, kun se esittelee persoonaansa sivuillaan. Hyvää potentiaalia ei kannata heittää hukkaan tekemällä täysin mautonta kokonaisuutta.
Rohkeasti erilainen yritys on paljon kiinnostavampi kuin sellainen, joka hukkuu massan mukaan. Sivujen ei todellakaan tarvitse miellyttää kaikkia, kunhan yrityksen kohderyhmää kiinnostaa.
8. Verkkosivut eivät ole responsiiviset
Nykyään yli puolet nettiselauksesta tehdään mobiililaitteilla, joten sivustojen on toimittava kaikilla laitteilla. Esim. kun lisäät uutta sisältöä sivuillesi, kannattaa aina tarkistaa, että se näyttää hyvältä myös mobiilissa.
9. Verkkosivusto on hidas
Sivujen hyvään käytettävyyteen kuuluu se, että sivut latautuvat nopeasti ja toimivat luotettavasti. Sivusto kannattaa pitää ajantasalla niin, että sivut eivät ole liian raskaat ladata. Sivuilla ei kannata esim. käyttää liian isoja kuvia tai videotiedostoja. Puhumattakaan vanhentuneista teemoista ja lisäosista.
10. Verkkosivusto on täynnä turhia elementtejä
Älä lisää sivuille turhia ääniraitoja, videoita tai monimutkaisia visuaalisia elementtejä. Ne vain häiritsevät kävijää ja hidastavat sivua. Jos taas ääniraidat tai videot ovat iso osa sivustoasi, niin älä aseta niitä käynnistymään automaattisesti, vaan anna kävijän itse valita haluaako hän kuunnella tai katsoa niitä.
11. Toimintakehotus puuttuu
Yrityksen sivuista ei ole pahemmin iloa, jos kävijät lähtevät pois, eikä heihin saada minkäänlaista yhteyttä. On tärkeää, että vierailijoita kannustetaan toimimaan. Toimintakehotus eli Call-to-action voi esim. kannustaa tilaamaan uutiskirjeen, pyytämään hinta-arviota tai käyttämään erikoistarjouksen.
Toimintakehotukset parantavat todennäköisyyttä saada kävijästä myös asiakas.
12. Yhteystiedot vaikeasti löydettävissä
Yhteydenotosta täytyy tehdä mahdollisimman helppoa. Niiden täytyy olla helposti saatavilla ja niistä pitää löytyä yrityksen virallinen nimi ja Y-tunnus. Jos tärkeät yritystiedot puuttuvat, se antaa yrityksestä epäilyttävän kuvan.
Yhteydenottolomakkeista kannattaa myös tehdä yksinkertaisia ja helppokäyttöisiä. Kävijää ei innosta ottaa yhteyttä, jos siitä on tehty liian vaikeaa.
13. Sivulla ei seurata analytiikkaa
Sivujen liikennettä kannattaa seurata jonkinlaisen analytiikan avulla, jotta tiedät mikä kävijöitä kiinnostaa ja mikä ei. Esim. Google Analytics on hyvä apu siihen, sen avulla näet mistä kävijät ovat sivuillesi tulleet ja miten he siellä liikkuvat. Näin opit, miten kävijät sivustolla toimivat ja pystyt parantamaan sivujasi.